مدیریت امور پردیس های استان خراسان رضوی

 رئیس دانشگاه فرهنگیان در جلسه هم اندیشی همایش «تربیت معلم و چالش های پیش رو»:

باید کارکرد معلم را از آموزش فراتر ببریم

رئیس دانشگاه فرهنگیان در جلسه هم اندیشی همایش «تربیت معلم و چالش های پیش رو» گفت: دوره پاندمی کرونا برای ما درس های زیادی داشت و یکی از این درس ها این بود که باید کارکرد معلم را از آموزش فراتر ببریم.

به گزارش روابط عمومی، صبح دیروز، دوشنبه 6 تیر 1401، رئیس دانشگاه فرهنگیان با بیان این که رسالت اصلی ما در این دانشگاه گفتمان سازی تعلیم و تربیت است بیان کرد: این گفتمان سازی مقدمات فراوانی دارد که برگزاری همایش هایی مانند همایش «تربیت معلم و چالش های پیش رو» نمونه ای از این مقدمات است و می تواند زیر ساخت لازم برای گفتمان سازی تعلیم و تربیت را فراهم کند.

دکتر رضا مراد صحرایی افزود: اگر گفتمان سازی تعلیم و تربیت را به درستی انجام دهیم، باز کردن گره ها در این حوزه هم سریع تر و هم آسان تر انجام خواهد شد.

دکتر صحرایی با بیان این که "دومین رسالت دانشگاه فرهنگیان گفتمان سازی تربیت معلم به طور عام است"، بیان کرد: معلمی یک حرفه است و مانند هر حرفه دیگری باید بتوانیم حرفه ای بودن این مأموریت را تبیین و تثبیت کنیم.

وی تصریح کرد: امروز اگر در اموزش و پرورش شاهد مشکلاتی هستیم به این دلیل است که برخی از افرادی که وارد این حرفه شده اند برای ان کاملاً آماده نبوده اند.

دکتر صحرایی اظهار داشت: اگر ما گفتمان سازی تربیت معلم را انجام دهیم و این گفتمان را ترویج کنیم، اجزاء و ابزار آن نیز به طور ضمنی ترویج خواهد شد.

وی تأکید کرد: انتظار ما از این همایش این است که مشخص کند ما برای تربیت معلم باید چه کار بکنیم تا آن را به یک حرفه تخصصی و قطعی تبدیل نماییم.

رئیس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به فعالیت بیش از 150 هزار نفر در مدارس غیر انتفاعی گفت: بسیاری از این افراد فرایندهای لازم برای ورود به شغل معلمی را طی نکرده اند، بنابر این، این امر باید تبدیل به یک مطالبه عمومی شود که هر معلمی که در جایی تدریس می کند باید صلاحیت های معلمی را قبلاً در دانشگاه فرهنگیان کسب کرده باشد.

دکتر صحرایی با ذکر این که "امروزه ما شاهد یک خلأ شناختی، ادراکی و ارتباطی جدی بین معلمان و دانش آموزان هستیم"، این پرسش را مطرح کرد که «برای این که معلم بتواند به راحتی در دنیای دانش آموز سیر کند و با او همدلی و همفکری داشته باشد چه باید کرد؟» و تأکید نمود: این گفتمان پژوهی و آینده پژوهی مدارس آینده و مدرسه های عصر دیجیتال موضوعی بسیار کلیدی است

وی با اشاره به تاریخچه انقلاب های صنعتی گفت: در انقلاب های صنعتی که از اوایل قرن هجدهم در دنیا شروع شده اند، عموماً تحولات اجتماعی و انسانی پیامد بوده است، یعنی انقلاب صنعتی رخ داده و دگرگونی های اجتماعی در پی آن به وجود آمده اند.

دکتر صحرایی تصریح کرد: امروز پیشران یک رخداد صنعتی، یک آسیب یا رخداد اجتماعی و انسانی است و رخدادهای صنعتی متناسب با تحولات اجتماعی تغییر چهره می دهند که در این زمینه نقش معلم آینده و ویژگی های آن بسیار جدی است.

وی با اشاره به درسنامه های دانشگاهی این سوالات را مطرح کرد که آیا باید درسنامه های خطی فعلی را ادامه دهیم و آیا نباید وارد دوره های بین رشته ای و فرارشته ای شویم؟ آیا باید معلمان را برای یک رشته یا یک درس تربیت نماییم یا باید آنان را آماده انجام مأموریتی ویژه تر با مفهومی وسیع تر کنیم؟

دکتر صحرایی با اشاره به ظهور علوم و فناوری های نوین مانند فناوری زیستی، فناوری نانو و فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: اکنون این سوال مطرح است که آیا زمان آن نرسیده است که نام رشته هایمان را تغییر دهیم و به عنوان مثال معلم نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی یا آی تی تربیت کنیم؟

وی با ااشاره به رویکرد آموزش آمیخته گفت: باید این رویکرد و مقتضیات آن را بشناسیم و ببینیم که چگونه می توانیم آن را تبدیل به رویکرد غالب کنیم.

رئیس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به همه گیری کرونا در سال های گذشته بیان کرد: شیوع بیماری کرونا خیلی چیزها را متحول کرده است و اکنون ما در دوره ای هستیم که چند سناریو برای دوره پساکرونا پیش رو داریم که یکی از این سناریوها بازگشت به وضع قبلی است.

وی تصریح کرد: یکی از درس های کرونا این بود که نبودن برخی از معلم ها اتفاق خیلی مهمی نیست، بنابراین ما باید کارکرد معلم را از آموزش فراتر ببریم.

رئیس دانشگاه فرهنگیان توصیه کرد نمایه سازی مقالات همایش در پایگاه های اطلاعاتی و علمی معتبر اقدام شود و افزود: تعیین فرد یا گروهی برای تنظیم کاربست های همایش و دعوت از متخصصان تعلیم و تربیت حوزه های علمیه از دیگر  فعالیت هایی است که می توان برای ارتقاء سطح همایش انجام داد.